כל מה שצריך לדעת על ארנבים
תרומה לארנבים
תרומה להצלת כלבים וחתולים
קוניפיק לארנבים
כופתיות ביהפר
משחקים לארנבים
תרומה לארנבים
תרומה להצלת כלבים וחתולים
קוניפיק לארנבים
כופתיות ביהפר
משחקים לארנבים
previous arrow
next arrow
פסח לארנבים

מה ארנבים אוכלים בפסח?

זו שאלה שעולה לפני כל חג פסח – מכיוון שכל העניין די מבלבל. חמץ יחשב מזון שמורכב בעיקרו מחמשת מיני דגן (חיטה, שעורה, שיבולת שועל, כוסמין, שיפון) והחמיץ, כלומר תפח. על פי ההלכה קמח או דגן לבדם אינם חמץ מכיוון שאין בהם מים ולכן לא החמיצו. הרי המצות שאנו אוכלים בפסח עשויות גם הן מקמח חיטה. אולם הן עשויות תוך 18 דקות מזמן ערבוב הקמח במים ועד אפייתן, ולכן הן כשרות לפסח.

האם מותר לארנבים לאכול חציר בפסח?

אז מה תעשו עם החציר לארנבים בפסח? קודם כל יש לזכור שחציר הוא הצמח עצמו (של הדגן) לפני שהוא הבשיל את פירותיו. הרי צמח הדגן המיובש לאחר שהדגן הבשיל את פירותיו הוא קש וקש אינו בריא לארנבים בשל הערך התזונתי הכמעט אפסי שלו. למרות זאת אין ביטחון מלא שלא יהיו מספר זרעים של דגן בתערובת החציר של הארנב שלכם. על כל פנים אין שום סיבה לזרוק אותה בפסח כמו שלא זורקים קמח בפסח – היא לא חמץ. 

למרות זאת ישנן הלכות חלוקות לגבי האם מותר להאכיל חציר בפסח או לא. למשל, פרות מרגילים באכילת קטניות לפני פסח. ישנם רבנים שיאשרו להאכיל בחציר בפסח, ויש שיורו להאכיל בחציר מבוסס קטניות – כלומר אספסת (שהיא בעצם חציר שעשוי מאלפלפא), או חציר שאינו מחמשת מיני דגן – כלומר חציר טימותי, חציר אורצ’רד וחציר קמומיל. יש להדגיש שכל חציר מכיר אך ורק את מה שמצויין עליו, ולא תיתכן ערבוב בין חציר שיבולת שועל (החציר הנפוץ ביותר) לבין חציר טימותי ואורצ’רד מכיוון שהם גדלים ונקצרים בזמנים שונים בשנה.

האם מותר לארנבים לאכול כופתיות בפסח?

מה דין הכופתיות? האם כופתיות לארנבים כשרות לפסח? יש כופתיות לארנבים שהינן חמץ, מכיוון שלא רק שהן תערובת חמץ, אלא שהמרכיב העיקרי בהן הוא חמץ, הרי הוא חציר. למרות שכופתיות אינן ראויות למאכל אדם, אנחנו יכולים לצרוך ולאכול אותן בזמנים של דוחק. ההלכה פוסקת שחמץ בפסח אסור גם בהנאה, ועל אף שלא אתם אוכלים את הכופתיות אלא הארנבים שלכם, אתם נהנים מעצם ההאכלה או ההנאה של חיית המחמד שלכם. 

ישנן כופתיות שהן תערובת חמץ כלומר – 1. חמץ אינו המרכיב העיקרי בהן;  2. התערובת התערבבה לפני חג הפסח;  3. התערובת אינה ראויה למאכל אדם. הכופתיות של ביהפר למשל (ביהפר קייר+) מכילות רכיבי חיטה אך לא כמרכיב עיקרי: קליפת תורמוס, תירס, תערובת חיטה, קמח סויה, עמילן חיטה, חרובים, גזר מיובש, סידן פחמתי, מוציא זרעי פשתן, שמרים, נתרן כלורי, תחמוצת מגנזיום, מליסה אופיסינליס, יוקה (0.1%), מאנו-אוליגוסכריד (MOS) ( 0.1%), רוזמרין, פריחת הטיליה, פריחת הכשות, ספירולינה של אצות מיובשות (0.01%), פרוקטואוליגוסכריד (FOS) (0.01%).

מכיון שיש בהן עמילן חיטה הן תערובת חמץ, והן מותרות בהנאה, כלומר תוכלו להאכיל את הארנבים שלכם בהן, אבל, לא תדעו האם הכופתיות התערבבו בחג הפסח של שנה שעברה ולא תוכלו להיות בטוחים אם הן פסולות או לא. כופתיות של ביהפר נייצ’ר גם מכילות נגזרות של חלבונים מהצומח ולא נדע אם הן תערובת חמץ או לא, אבל גם אם הן תערובת חמץ לא נדע אם הן התערבבו לפני פסח ונשארה לנו הבעיה כמו עם כופתיות ביהפר קייר+). אם תרצו להיות בטוחים, המנעו מכופיות של ביהפר בחג הפסח.

זו רשימת המרכיבים של כופתיות של ורסלה לגה קומפליט לבוגרים: נגזרות ממקור צמחי (טימותי, עשבים ועשבי תיבול 10%), ירקות (גזר 4%), תמציות חלבון צמחי, זרעים (זרעי פשתן 2%), מינרלים, פרוקטו-אוליגוסכרידים (0.3%), קלנדולה, יוקה. מכיוון שלא נדע איזה עוד עשבים חוץ מטימותי מעורבבים יתכן שהכופתיות של ורסלה לגה הן גם תערובת חמץ, וזה נכון לכופתיות סנסיטיב שלהם גם. למרות זאת כופתיות ורסלה לגה קומפליט לגורים לא מכילות שום עשב פרט לאלפלפא ולכן הן כשרות לפסח. תוכלו לבדוק עוד פרטים באתר החברה.

למרות זאת ישנן כופתיות שלפי רשימת המרכיבים שעל האריזה שלהם הן כשרות לפסח! הכופתיות של קוניפיק מכילות חציר שאינו מחמשת מיני דגן לכן אין חשש שהן חמץ.

רשימת המרכיבים של אלפא פרו מזון לארנב בוגר של קוני פיק היא: נגזרות ממקור צמחי (טימותי, עשבים ועשבי תיבול 10%), ירקות (גזר 4%), תמציות חלבון צמחי, זרעים (זרעי פשתן 2%), מינרלים, פרוקטו-אוליגוסכרידים (0.3%), קלנדולה, יוקה.

רשימת המרכיבים של אלפא פרו מזון לארנבים צעירים של קוניפיק: חציר טימותי, חציר דשא טחון שמש, סיבי אפונה, מוצרי חלבון צמחי, חציר אספסת, תוסף ויטמינים ומינרלים, תרכיז סויה, קליפות חמניות, גזר, שורש עולש מיובש, שמן חמניות, ל-ליזין, בזיליקום, רוזמרין, שומר, תמצית מנטה, סרפד, יוקה.

רשימת המרכיבים של אלפא פרו סנסיטיב – מזון לארנבים רגישים של קוניפיק: חציר טימותי, חציר רב פרחוני, סיבי אפונה, תוצרי לוואי ממקור צמחי, קליפות חמניות, ויטמינים, מינרלים, שמן חמניות, חמוציות, פרביוטיקה, תמצית קסאווה.

כפי שתוכלו לראות מהמידע ששאבנו מאתר החברה הכופתיות של קוניפיק לא מכילות חציר או רכיבים מחמשת מיני דגן. לכן על פי הגדרה הן כשרות לפסח. למרות זאת נרצה לחדד שלוש נקודות. הראשונה היא שרכיבי ירקות לא מכילות דגנים. הנקודה השניה היא שהכופתיות של קוניפיק מכילות אפונה שזו קטניה ואז הן תערובת חמץ למי שלא אוכל כופתיות בפסח (ואז לא תדעו אם התערבבו לפני חג הפסח דאשתקד או שהינן פסולות). הנקודה השלישית היא שאם אתם רוצים להיות בטוחים במאה אחוז תראו את המידע שבכתבה הזו לרב ותנו לו לפסוק, מכיוון שאנחנו איננו אוטוריטה דתית. לכן אם מידת ההקפדה שלכם מחמירה ביותר ואתם לא רוצים לקחת סיכונים, וגם אין לכם רב בנמצא שתוכלו להתייעץ איתו, עדיף שתפסיקו את מתן הכופתיות בפסח ותפעללו לפי ההנחיות הבאות. הכופתיות של קוניפיק עומדות בתנאי הכשרות לפסח, והן גם מצוינות ובריאות מאוד לארנבים. לכן אנחנו ממליצים עליהן בחום.

איך נערך להאכלת הארנב בחג הפסח?

כפי שאנחנו כבר יודעים, ארנבים מאוד רגישים לשינויים בתזונה שלהם. לכן אם אתם חייבים לשנות את תזונתם בפסח חובה לעשות זאת בהדרגה. שינויי חד לא רק שיכול לגרום לבעיות עיכול, אלא שיתכן שהארנב יסרב לאכול, וצום כשלעצמו מסוכן מאוד לארנבים. כך שאם אתם צריכים לשנות את תזונת הארנב כדאי מאוד שתתחילו כבר כמה שבועות לפני פסח. כך תוכלו להחליף את סוג הכופתיות לאלפא פרו או להפחית את כמות הכופתיות בהדרגה אם אתם מתכוונים להפסיק את מתן הכופתיות בפסח (תוכלו לפצות במעט יותר ירקות, אולם הדבר לא הכרחי מכיוון שארנבים לא אוכלים כופתיות בטבע וזה מאין תוסף בוסטר ששומר על חיוניות ומגוון תזונתי).

כמו כן תוכלו לשלב לאט לאט בין סוגי החציר שהם לא כשרים לפסח עם אלה שכן עד שהארנב יורגל בחציר כשר לפסח. שימו לב שאוכל לחיות לא צריך חותמת כשל”פ והחציר הכשר לפסח הוא אותו חציר רגיל רק ממין שלא מחמשת מיני דגן. לאחר חג הפסח תוכלו להמשיך להאכיל את הארנב בחציר הזה בכל ימות השנה. למרות זאת יש לזכור שחציר כשלעצמו הוא לא חמץ (מכיוון שלא עורבב במים ולא תפח) ולכן ישנם רבנים שמאשרים להאכיל חציר לארנבים בפסח, ואם תעקבו אחריהם לא תצטרכו להחליף את החציר של הארנב שלכם.

   

4 מחשבות על “מה ארנבים אוכלים בפסח?”

  1. כתבתם” הנקודה השניה היא שהכופתיות של קוניפיק מכילות אפונה שזו קטניה ואז הן תערובת חמץ למי שלא אוכל כופתיות בפסח (ואז לא תדעו אם התערבבו לפני חג הפסח דאשתקד או שהינן פסולות).” קטנית הרי אינה חמץ. אלא רק אסורה לפי מנהג האשכנזים כחומרה. אבל אין התייחסות אליה כחמץ האסור בהנאה. וממילא מבחינה זו אין בעיה לתת זאת לבעלי חיים

    1. אני לא יודע לגבי כשרות לפסח, אבל הן ללא ספק כופתיות מאוד לא איכותיות…עדיף כל מוצר אחר באתר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


סל הקניות