כל מה שצריך לדעת על ארנבים
תרומה לארנבים
תרומה להצלת כלבים וחתולים
קוניפיק לארנבים
כופתיות ביהפר
משחקים לארנבים
תרומה לארנבים
תרומה להצלת כלבים וחתולים
קוניפיק לארנבים
כופתיות ביהפר
משחקים לארנבים
previous arrow
next arrow
בונדינג בין ארנבים

איך לעשות בונדינג בין ארנבים?

מאמר זה נכתב בהשראת הפוסט לי ליז דה קלרק מאליס ראביטס, מומחית לטיפול בעזרת ארנבים ומגדלת המינילופים הטובה בישארל. היא מזמינה אתכם לבקר באתר שלה ולפנות אליה לייעוץ או פגישת הכרות.

ארנבונים הם חיות טריטוריאליות ובטבע הם לא מאפשרים חדירה של ארנבונים זרים. הכלל בין זכרים לנקבות הוא ברור – זכר זר שיכנס לשטחה של נקבה יקבל הזהרה ואפילו יתקף על ידה עד לכדי פציעות מסכנות חיים. לעומת זאת נקבה זרה שתחדור לשטחו של זכר בדרך כלל תתקבל בברכה. ככה זה עובד אצל ארנבים לא מבוייתים בטבע.

ומה קורה אצל ארנבונים מבוייתים? גם בשבי, או בבית (כפי שיותר יפה לומר), זה פועל בדיוק באותה הצורה. אם אין קרבה בין הארנבונים אין סיכוי שהם פשוט יסתדרו זה עם זה ויש הכרח בידע נכון וטכניקות חיברות מדוייקות. אחת הטעויות הנפוצות היא שהרבה אנשים מנסים להפגיש ארנבים בלי להתייחס למין או מבלי להיות בטוחים בו. ארנבונים הן חיות היררכיות ולעשות זאת יוביל לבלגאן, פציעות, וארנבים חרדתיים ולא מאושרים.

מבצעים יומיים מוצרים לארנבים

בנוסף, להפגיש בין ארנבונים בתקופת הבגרות המינית שלהם גם כן מועד לכישלון כמעט ברוב המקרים. זאת בשל שהארנבונים נמצאים בשיא הורמונאלי ואין סיכוי לתקשורת תקינה בשלב זה. הארנבונים מאוד מיניים בתקופה זו של חייהם ולכן מאוד טריטוריאליים. בגלל זה דרך אגב מסרסים ומעקרים ארנבונים באיזור גיל 5 חודשים.

כמו כן, קחו בחשבון שארנבים מתקשרים גם דרך עשיית צרכים. לכן אם תנסו לעשות בונדינג בסלון בבית תצפו שהארנבים שלכם יעשו צרכים בכל מקום בשביל לסמן טריטוריה. לכן שאתם מפגישים בין שני ארנבים זרים ומנסים לחברת בינהם תעשו זאת במקום שבו הם יכולים להתחבא, לאכול, לשתות, לרוץ ולשכב, בגדול, מקום שיש מרחב ובלי רהיטים שלא בא לכם שיטונפו בצרכים.

את הבונדינג יש לעשות מוקדם בבוקר או מאוחר בלילה, מכיוון שזהו השעון הביולוגי של הארנב. כמו שאתם לא תעירו מישהו זר בשלוש בבוקר בשביל לשבת לקפה ולהפוך לחברים שלו, לא תוכלו לצפות מהארנבים שלכם להתחבר זה עם זה בשעות הצהריים. ארנבים הם חיות ליליות ולכן יש לפעול לפי הקצב הטבעי שלהם.

אם אתם מתכוונים לאמץ את הארנב הראשון שלכם אנחנו ממליצים לאמץ זכר צעיר אם יש בכוונתם לאמץ עוד ארנב לאחר מכן בשביל לגדל זוג ארנבים. הסיבה היא שנקבה לא תקבל בקלות זכר חדש כשתנסו להפגיש בינהם – לא בשעות או הימים הראשונים, ולכן יהיה מאוד קשה וזה יקח הרבה זמן. זכר לעומת זאת יסכים לקבל נקבה כמעט בוודאות, אז הכי טוב לאמץ זכר צעיר לאחר סירוס ולאחר מכן לצרף נקבה. הוא לא ירגיש מאויים על ידי גורה נקבה וישמח לקבל אותה לטריטוריה שלו.

בונדינג יתחיל בלהכניס את הזכר לתוך השטח הניטראלי, שלא “שייך” לא לו ולא לנקבה ולתת לו להסתובב בו למשך רבע שעה. בשטח הניטראלי יהיה לו כל מה שהוא זקוק לו – אוכל, מים, צעצועים, מקום לרבוץ, ארגז צרכים, מקומות מסתור וכדומה. אחרי רבע שעה מכניסים את הנקבה ומלטפים את שניהם ומדברים בטון מאוד שקט. חובה שהכל יהיה כפול, כלומר שני כלים לאוכל, שניים למים, שני ארגזי צרכים וכדומה. אם אין תקיפה מיידית זה סימון מצויין, וכל עוד הם מריחים אחד את השני ללא זנב מורם, ללא אוזניים קדימה,  וללא נהימה זה אומר שהם בשלב התבוננות.

אתם תתערבו אך ורק אם הם תוקפים אחד את השני, ועד אז אתם תדברו בקול שקט ורגוע. אל תאבדו את העשתונות גם אם הם תוקפים אחד את השני. מי שתוקף ראשון ייצא קודם לשטח שלו, ותשאירו את הארנב שלא תקף או תקף שני לכעשר דקות בשטח הניטראלי. לאחר מכן תוציאו אותו לחמש דקות. לאחר רבע שעה בטוטאל אתם תכניסו את שניהם שוב ותתחילו מחדש. חשוב מאוד לשמור על קור רוח ורוגע גם כאשר הם תוקפים אחד את השני מכיוון שאתם אלה ששולטים בעניינים – הארנבונים קוראים את שפת הגוף שלכם כל הזמן והם צ’יק צ’ק יקלטו או אתם בשליטה או לא. אם אתם מפרידם בינהם לעולם על תעשו זאת מאחורי הארנבון מכיוון שהוא יסתובב ויתקוף אתכם גם. תמיד תבואו מלפניו.

לסיכום ביניים, אלה הדברים החשובים ביותר בבונדינג בין שני ארנבים: שטח ניטראלי גדול, לעשות את הבודינג בשעות הלילה או הבוקר המוקדמות, להשתדל לעשות זאת עם זכר ונקבה צעירים בעדיפות לזכר שיהיה הארנב הראשון, האוכל תמיד יהיה במרכז החדר ובשפע, ולהשתדל שלא לעשות בונדינג לשני זכרים ללא איש מקצוע. שני זכרים לרוב לא יסתדרו זה עם זה וזה מועד לכישלון כמעט בכל המקרים. שתי נקבות לעומת זאת יסתדרו בדרך כלל אם אין בעיה של דומניננטיות חזקה אצל שתיהן. שלישיה (זכר אחד ושתי נקבות) זה קצת יותר מורכב אבל בהחלט אפשרי.

חיברות בין ארנבים

ישנו את הרכיב של ההיסטוריה של הארנבון והגנטיקה שלו. ארנבונים שהורבעו בצורה מבוקרת ואיכותית לרוב יהיו רגועים יותר וחברותיים יותר. כמו כן ארנבים עם היסטוריה של נטישה לא יקבל בקלות ארנבון אחר לטריטוריה שלו. הבדלי כוחות של זנים גם הם משחקים תפקיד, וארנבון בלגי ענק לא יספור ארנבון אחר שיכנס לטריטוריה שלו ויוכל לעשות לו נזק של ממש למשל.

אם ההיררכיה בין שני הארנבים ברורה, גם שני זכרים יכולים לחיות בהרמוניה. כלומר, אם אחד הארנבים הוא האלפא, אז הוא יאכל ראשון, ויקבל טיפוח עשרות פעמים ביום מהארנב השני, והארנב השני יקבל את מקומו כפרט ביטא, ההיררכיה הזו תתקבע והם יוכלו לחיות יחד ללא תקלות.

תהליך הבונדינג לוקח זמן, לא שעות, אלא ימים ולעיתים שבועות. אתם תצטרכו להפגיש בין הארנבונים פעמיים ביום, ובכל פעם תשתדלו להרחיב את זמן המפגש. במקה של תקיפה קצרה עושים הפרדת כוחות של רבע שעה ואז מחזירים את הארנבונים לשטח הניטראלי. כל הזמן ללטף את שניהם ולהחליף ידיים וככה למעשה תטשטשו את הריחות שלהם. אפשר גם למרוח כמה טיפות שתן של ארנב אחד על האנב השני ולהיפך מה שיעזור בטשטוש הריחות ויוביל לתהליך חברות מהיר יותר.

כדאי גם לאחר בערך שבוע של בונדינג לשים את הארנבת הנקבה בשטח מחייה של הזכר. תתנו לה להשתמש בארגז הצרכים שלו ולאכול מהכלים שלו. אתם תעשות זאת כאשר הם לא רואים אחד את השני מכיוון שהם יריבו מייד. לאחר זמן מה תחזירו כל אחד לשטח שלו. דבר זה מאוד יעזור לטשטש את הריחות אחד של השני ויעזור לארנבים לקבל אחד את השני. לעולם לא מכניסים את הזכר לשטח של הנקבה, ואין לעשות זאת עם שני זכרים ושתי נקבות.

ארנבונים יתקפו גם גורים במאבקי טריטוריה, וכך גם אחים זה את זה. הם חיות מואד טריטוריאליות, וכך גם אסור להביא ארנבים אחרים לשחק יחד. הרבה אנשים מנסים להביא את הארנבים שלהם לבתים עם ארנבים אחרים לפליי דייט וזה דבר מאוד לא מוצלח. ארנבים הם לא כלבים והם לא מעוניינים לשחק זה עם זה ולחלוק טריטוריה. לרוב זה יהפוך למריבות קשות שמובילות לפציעות.

לסיכום, כבר בשלב של הבונדינג בשטח הניטראלי יש לשמור על כפילות של הכל, כלומר שניים מכל דבר שהארנבונים ירצו להשתמש בו (קערות אוכל, שירותים וכדומה). גם בשלב החיים המשותפים תשמרו על האיזון הזה של שניים מכל דבר עד שהם יחליטו בעצמם שהם חיים יחד ומשתמשים באותם הדברים. בונדינג יעבוד אם תנסו לצרף נקבה גורה לזכר, ואפילו שתי נקבות לזכר. כמו כן גם צירוף של נקבה נוספת לארנבת נקבה בדרך כלל יעבוד. צירוף של זכר צעיר לנקבה, או זכר לזכר לא יעבוד ברוב המקרים ואפילו מסוכן ועדיף לוותר מראש.

6 מחשבות על “איך לעשות בונדינג בין ארנבים?”

  1. זכר ונקבה הם בטוח לא. הייתי ממליץ להפריד בניהם דבר ראשון על מנת למנוע פציעות.. במידה והם שני זכרים אני מאמין שהגיעו לגיל הפוריות שלהם ומתחילים לסמן את הטריטוריה שלהם. ייתכן שזה מה שגורם להם להתנהג בצורה אלימה אחד כלפי השני.. זה הבעיה בארנבים הם לא יכולים לחיות לבד אבל גם שזה יחד לפעמים יש בעיות.. ארנבים בגודל בינוני מגיעים לבגרות מינית בגיל 6~7 חודשים.

    1. היי ורד,
      אפשר להתחיל בלהפגיש אותם בשטח נטרלי, אם אין מריבות, להתחיל להפגיש אותם בהשגחה.
      אחרי שהוכיחו שאין מריבות גם בהשגחה, אפשר להשאיר אותם ביחד לכמה שעות ולבדוק.
      אם הבונדינג לא הצליח, יכול להיות שיתחילו לריב, אז מומלץ לבדוק אם אחד מהם נפצע בימים הראשונים כדי לוודא שהכל תקין.

  2. רחמים לא ידע

    היי יש לי שאלה. נראה לי שעשיתי טעות קלאסיץ ונראה לי הרסתי קצת את התא המשפחתי פה.
    קניתי 2 ארנבים, ננסיים הולדנים, זכר ונקבה. חיו באותו הכלוב, הכל היה בסדר אהבו הזדווגו ניקו אחד את השנייה.
    טיילתי בחוץ וראיתי שמוכרים ארנב קטן ומסכן (נקבה) החלטתי לקנות אותה ולצרף אותה למשפחה. כמובן שהמוכר טען שלא תיהיה כל בעייה כי זה נקבה ובטבע זכר אחד חיי בכיף עם כמה נקבות בהרמוניה שקט ורוגע.
    זרמתי איתה. הבאתי אותה הביתה. לאחר 10 דקות שכולם שהוו ביחד והזכר קיבל ממש יפה את הנקבה החדשה )לא נראה לי היא הולדנית ננסית, נראה לי סוג אחר, עדיין גורה קטנה ולבנה) הנקבה שלי התחילה לתקוף אותה, הפרדתי בינהם ברגוע ליטפתי ואז הנקבה שלי התחילה לתקוף גם את הזכר. מה יכולה להיות הסיבה? האם יכול להיות שסה כי היא בהריון (אני חושב שדיי מתקדם) או שפשוט יצאתי הכי אהבל שיש והיא לא תקבל את שניהם יותר?

    1. היי רחמים,
      פחות מתאים לקצר ולענות לך פה, מוזמן לפנות אלינו בטלפון למידע נוסף 03-3106024.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


סל הקניות